tavy2008
Moderator
Inregistrat: acum 17 ani
Postari: 596
|
|
JOCUL DIN D
La începutul jocului, la finalul la bila neagră, introducerea bilei albe în buzunar sau după „aruncarea” acesteia în afara mesei (ultimele două cazuri constituie fault), bila albă este (re)pusă pe masă în interiorul D-ului marcat pe masă. În această situaţie, jucătorul ce urmează să execute lovitura poziţionează, cu mâna, bila albă oriunde doreşte în interiorul D-ului, după care loveşte bila astfel poziţionată cu tacul.
REPOZITIONAREA BILELOR COLORATE
Dacă o bilă colorată este introdusă în buzunar sau „sare” de pe masă (cu excepţia cazului că este introdusă legal la finalul jocului, fiind bila colorată cea mai puţin valoroasă de pe masă, arbitrul o repoziţionează înainte de următoarea lovitură. Bila este repoziţionată: de preferinţă, pe punctul ei (punctul ocupat în configuraţia iniţială, fără a atinge vreo altă bilă de pe masă dacă punctul este ocupat, se va repoziţiona pe punctul de valoare maximă disponibil dacă toate punctele sunt ocupate, se va repoziţiona pe linia ce pleacă de la punctul bilei spre partea superioară a mesei (opusă D-ului), cât mai aproape de punctul ei, fără a atinge vreo altă bilă dacă nu mai are loc până la manta superioară, bila se va poziţiona cât mai aproape de punct pe linia spre manta inferioară a mesei. Dacă mai multe bile colorate trebuie repoziţionate după o lovitură, ele vor fi repoziţionate începând cu bila de valoare maximă.
TOUCHING BALL
Dacă, după o lovitură, bila albă se opreşte atingând o bilă ce poate fi bilă ţintă la următoarea lovitură, arbitrul anunţă touching ball. În acest caz, următoarea lovitură nu poate fi jucată spre acea bilă (ar fi lovitură condusă. În schimb, dacă bila aflată în contact cu bila albă este nominalizată ca bilă ţintă (sau este obligatoriu bilă ţintă, jucătorul poate să joace în aşa fel încât să nu atingă nicio bilă cu bila albă - se consideră că deja a atins bila ţintă.
FAULT SI RATARE
Dacă bila albă nu atinge nicio bilă sau atinge întâi o altă bilă decât bila ţintă, arbitrul consideră că jucătorul nu a făcut tot posibilul pentru a juca legal şi diferenţa de punctaj dintre jucători este mai mică decât numărul de puncte ce se pot obţine cu bilele de pe masă, atunci arbitrul anunţă fault şi ratare (engl. foul and a miss). În acest caz, adversarul jucătorului ce a comis faultul poate să-l oblige pe acesta să joace din nou din aceeaşi poziţie. În acest caz, arbitrul repune bilele în poziţia din care s-a jucat lovitura. Jucătorul ce a comis faultul poate să joace altă lovitură, inclusiv, dacă era la o bilă colorată, poate nominaliza altă bilă colorată ca bilă ţintă.
FREE BALL
Dacă, în urma unui fault, bila albă nu are traiectorie directă spre ambele margini ale niciuneia dintre bilele eligibile ca bilă ţintă, arbitrul anunţă free ball. Totuşi, nu se anunţă free ball dacă traiectoria bilei albe spre cel puţin una dintre bilele roşii este blocată numai de alte bile roşii. Dacă arbitrul a anunţat free ball şi adversarul jucătorului ce a comis faultul decide să joace din poziţia rămasă, atunci acesta poate nominaliza oricare dintre bilele colorate ca free ball. Bila astfel nominalizată: trebuie să fie prima bilă atinsă de bila albă, eventual simultan cu bila ţintă normală; poate fi introdusă legal în buzunar; dacă este introdusă în buzunar, valorează cât bila ţintă normală în acea lovitură (1 punct dacă mai există bile roşii pe masă, respectiv valoarea bilei colorate de valoare minimă din acel moment de pe masă dacă este introdusă în buzunar, este repoziţionată pe punctul ei după lovitură Nu este permisă jucarea unui snooker în spatele bilei nominalizate ca free ball, adică plasarea bilei albe în aşa fel încât traiectoria directă spre oricare dintre potenţialele bile ţintă să fie blocată mai întâi de bila aleasă ca free ball, decât dacă pe masă nu mai există decât bila roz, bila neagră şi bila albă.
SCORUL SI INCHEIEREA JOCULUI
La o lovitură legală, jucătorul primeşte un număr de puncte egal cu valoarea bilei (sau suma valorilor bilelor) introduse în buzunar. În cazul unui fault, jucătorul ce a comis faultul nu primeşte niciun punct pentru bilele introduse în acea lovitură, chiar dacă unele dintre ele au fost introduse înaintea producerii faultului. În schimb, adversarul primeşte un număr de puncte egal cu valoarea faultului. Jocul se încheie, în mod normal, în următoarele situaţii: dacă unul dintre jucători cedează jocul. Jocul poate fi cedat numai de jucătorul aflat la masă şi numai dacă diferenţa de scor între jucători, în acel moment, este mai mare decât numărul maxim de puncte ce poate fi obţinut, teoretic, din bilele aflate în acel moment pe masă (considerând că, după fiecare bilă roşie s-ar juca bila neagră şi că nu s-ar produce faulturi). dacă rămâne doar bila neagră pe masă (după introducerea legală a bilei roz), diferenţa de punctaj între jucători este 8 puncte sau mai mare, iar jucătorul care conduce doreşte încheierea jocului; dacă, rămânând doar bila neagră pe masă, aceasta este introdusă legal în buzunar sau se comite un fault. Dacă, la finalul jocului, este introdusă bila neagră sau se comite un fault încercându-se introducerea acesteia şi scorul devine egal în urma acestei lovituri, se procedează la un final la bila neagră: bila neagră se repune pe punctul ei, bila albă se plasează în interiorul D-ului şi se trage la sorţi care dintre jucători să execute prima lovitură. Apoi jucătorii lovesc pe rând, până ce bila neagră este introdusă în buzunar sau se comite un fault. În cazul unui meci la care contează punctajele cumulate, finalul la bila neagră se joacă doar la ultimul joc al meciului, în caz de egalitate a scorului cumulat. Jocul se mai poate încheia: dacă unul dintre jucători este sancţionat de trei ori consecutiv cu fault şi ratare din aceeaşi poziţie şi având cel puţin o bilă jucabilă direct (fără a fi necesară o lovitură cu manta); dacă unul dintre jucători trage de timp la efectuarea unei lovituri sau are conduită nesportivă, şi continuă acest comportament după avertismentul din partea arbitrului. Dacă jocul nu ajunge într-o poziţie „blocată”, din care nu mai progresează, arbitrul poate decide refacerea poziţiei iniţiale şi rejucarea jocului de la scorul 0-0 şi cu acelaşi jucător la deschidere.
TURNEE Cel mai importanat eveniment din snooker-ul profesionist este Campionatul Mondial, organizat anual din 1927(excepţie făcând perioada 1958-1963). Turneul s-a desfăşurat la Crucible Theatre din Sheffield (Anglia) din 1927. Datorită faptului că, companiile de tutun nu mai au voie să sponsorizeze evenimente sportive după 2005 Campionatul Mondial de Snooker va avea un nou sponsor. Vorbind despre locaţia evenimentului, care este de obicei Sheffield, s-a confirmat faptul că va rămâne neschimbată pentru câţiva ani, până se va găsi o nouă locaţie. Grupa turneelor care vin imediat ca importanţă sunt turneele cu puncte. Participanţii la aceste turnee adună puncte în clasamentul mondial. O poziţie în primele locuri asigură calificarea pentru turneul de anul viitor, invitaţii la turneele pe bază de invitaţie şi un avantaj în tragerile la sorţi de la turnee. A treia grupă ca importanţă o reprezintă turneele pe bază de invitaţie, la care participă jucatorii clasaţi cel mai bine in clasamentul international. Cel mai important turneu din această categorie este Masters-ul.
19.8KB
|
|